Du är inte inloggad.
Tjaaaaaaa!
jag ska köpa mig en midi-synth hade ja tänkt. ska göra musik i datorn och undrar vad ni rekomenderar?
för övrigt ser jag smk 3 gånger i sommar! såg dom på peace & love och det var GRYMMT! snart är det hultan sen blir det putte i parken! puss / simon C
ant skrev:
Synth eller bara midiklaviatur?
ingen aning. vad rekommenderar du?
ska alltså göra låtar. inte sitta o spela för mig själv ![]()
kanske cme UF5? den är dock rätt dyr för min plånbok ![]()
Det beror på vad du har för krav. Vad använder du för mjukvara? Ska du bara använda den för att göra musik eller ska det spelas live? Vill du kunna spela utan att ha datorn igång så bör du skaffa en synth. Nöjer du dig med att bara spela in midispår och styra mjukvarusynthar så räcker ett midiklav. Vad är din budget? Hur många oktaver? (fyra brukar räcka) Vill du ha rattar och reglar eller räcker det med bara tangenter. CME har fler bra usbklav för runt tusenlappen.
BanjoLasse skrev:
Det beror på vad du har för krav. Vad använder du för mjukvara? Ska du bara använda den för att göra musik eller ska det spelas live? Vill du kunna spela utan att ha datorn igång så bör du skaffa en synth. Nöjer du dig med att bara spela in midispår och styra mjukvarusynthar så räcker ett midiklav. Vad är din budget? Hur många oktaver? (fyra brukar räcka) Vill du ha rattar och reglar eller räcker det med bara tangenter. CME har fler bra usbklav för runt tusenlappen.
Blir nog mest vid datorn. jag håller på att testa program nu faktiskt
har djat tidigare i min tid men det var lite andra program. jag tror att en midiklaviatur passar bäst. och kan väl gå upp till 2 - 3 000 om det behövs. 4 oktaver räcker
pussss
UF5 är säkert bra, har aldrig testat själv, men ganska otymplig.
http://www.thomann.de/se/cat.html?gf=ma … amp;oa=pra . Där har du en del att välja på annars.
Har själv CME m-key. Fungerar perfekt och är väldigt smidigt. Men jag rekommenderar att skaffa ett med lite rattar och reglar, det blir mycket roligare och spela om man kan justera ljuden samtidigt som man spelar, utan att behöva pilla med musen.
Sedan så kan tangenterna variera en hel del. Så har du möjlighet så dra till en musikaffär med ett hyfsat utbud och provspela lite. Vissa (behringer t. ex) har väldigt tröga och klumpiga medans edirol (vad jag minns iaf) nästan har för lätta och sladdriga. Men det är ju en smaksak så dra och testa om du har chansen. M-audio har helt okej tangenter och sköna rattar, så oxygen 49 kan ju vara ett alternativ om du vill ha något lite mindre än UF5.
Eller skit i det om du inte orkar, och köp något som verkar bra. Det är ingen enorm skillnad och man vänjer sig rätt snart.
haha okej
suveränt! tack så mycket för svaren. åker till några musikaffärer imorgon och beställer efter det. puss på er!
google är jävligt underskattat
Livmoder skrev:
google är jävligt underskattat
Google kan vara jävligt snårigt.
Jag tycker vi lägger ner resten av internet. Det är helt jävla meningslöst. Google är allt vi behöver. Från och med nu tänker jag inte besöka en enda hemsida, blogg eller community. Google är allt jag behöver. Ge mig bara en bra sökmotor så är jag nöjd. En riktigt jävla bra en. Som söker fort som fan och presenterar innehållet snyggt. Vad den presenterar skiter jag i. Inte tänker jag besöka dom. Icke! Inte när jag kan surfa på google. Allt annat är värdelöst och borde kopplas ner.
(Ibland undrar jag vad det här forumet är till för. Ontopic-hysterin och skitnödigheten dödar snart all konversation som inte är åthutningar och besserwissiga tillrättavisningar. Synd, för det är i sig jävligt underhållande att bevittna)
Så sant som det var sagt!
nä, skit i det och köp en microkorg istället
ajaj, läste inte hela tråden. får be om ursäkt.
högaktligen
sydmon